Perfeito - Mauricio Bartok


“Perfeito”, ismini Portekizce'den “kusursuzluk" veya “kesinlik” şeklinde dilimize çevirebileceğimiz 3D türünde kısa bir animasyon filmi. Birçok sosyal internet platformunda ve video paylaşım sitesinde yer bulan 2009 yapımı kısa film Brezilyalı genç bir yönetmenin, Mauricio Bartok'un çalışması.

Yayınlandığı platformlarda izleyici tarafından çok beğenilen film izleyicilerce ifade edilenin aksine yalnızlık sevgi vs. gibi mesaj içeriklerinden çok farklı bir düzlemde… Filmindeki kavramlarda gösterdiği esnekliği mesajının iletilmesinde göstermeyen yönetmen izleyicide de bir anlam karmaşasına yol açıyor.

Filmde ahşap sütunların üstünde duran ahşap bir kukla karakteri görüyoruz. Erkek siluetinde, oldukça köşeli ve oynak eklemlere sahip bir figür… Ahşap sütunları toplum olarak farz ettiğimizde diğerler sütunlardan farklı şekilde "işlenmiş" olan kukla karakterinin kendini yalnız hissettiğine ve bir arada duran sütunların bütün düzenini bozma pahasına tek bir sütunu aradan çıkardığına şahit oluyoruz. Kukla diğerlerinin arasından güç bela çıkardığı sütuna elindeki çekiçle şekil vermeye çalışıyor ve kendisine benzemeyen yuvarlak hatlı, sabit bir kadın figürü yaratıyor. Bunu yaparken etrafındaki sütunları ne kadar sarstığını ve düzeni zorladığını da fark etmiyor. Yönetmen kuklanın sütuna şekil verdiği sahnelerde hareketli  ve gürülrülü bir görüntü sunarak kuklanın edinmediği farkındalığı izleyicisinin edinmesini istiyor. Kuklanın yaratım sahnelerini, sarsıntıyla ve rahatsız edici çekiç sesi efektleriyle destekleyen yönetmen bu tavrıyla izleyiciden kendi tarafını tutmasını bekliyor. Sonrasında, yarattığı kadın figüründen tatmin olmayan kuklanın daha şiddetli ve istekli bir yaratım sürecine girdiğini görüyoruz. Fakat kuklanın hem etrafındakilerini hem de durduğu zemini oluşturan sütunlar dağılmaya başlıyor. Yönetmen izleyicisine tam da bu noktada mükemmeliyet arayışının yaratıcıyı nasıl bir yıkıma ve yalnızlığa götüreceği mesajını vermek istiyor. Oysa izleyicinin zihninde kukla figürü çoktan farklı bir kurgunun içine oturmuş oluyor. Kukla karakteri ve yaptığı heykel, "sanatçı ve eseri"nden önce, kadın erkek ilişkilerine dair bir göstergeye (kukla; hareketli erkek-heykel; sabit kadın, yalnız adam-bulunmuş eş) dönüşüyor.  

Bütün bunlar yönetmenin filmini pazarlama stratejisi de olabilir. Ancak yönetmenin bu keskin tarafı şüphesiz seyirliğin şıklığını bozuyor. Yönetmenin kuklaya hangi kavramı yüklediği ,alınmasını istediği mesaj kadar aşikar olsa, ya da mesaj en az kukla kavramı kadar yoruma açık sunulsa kuşkusuz ortaya daha ciddi bir seyirlik çıkacaktı.

Sizin kuklanız hangisi olacak bilmem ama mükemmel arayışının yıkıma götürdüğüne inananlardansanız  mutlaka ki keyifli bir seyirlik, 3D kategorisinde başarılı bir animasyon izleyeceksiniz.

Yorumlar